Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka.
Terapia obejmuje:
- zajęcia pedagogiczne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej,
- integrację sensoryczną,
- rehabilitację ruchową,
- muzykoterapię,
- pomoc psychologiczną.
Aby dziecko zostało przyjęte na zajęcia wczesnego wspomagania, rodzice muszą złożyć u Dyrektora szkoły wniosek o zorganizowanie zajęć oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydaną przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Zajęcia organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Dyrektor szkoły powołuje zespół specjalistów pracujących z danym dzieckiem. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju. Każde dziecko opracowywany ma indywidualny program wczesnego wspomagania, który realizowany jest na zajęciach i systematycznie ewaluowany.
Zadania realizowane w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka polegają na stymulowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Celem ich jest kształtowanie i rozwijanie samodzielności, umiejętności porozumiewania się, radzenia sobie z emocjami. Udział w zajęciach jest etapem przygotowującym dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Pomoc udzielana we wczesnym dzieciństwie zmniejsza skutki wynikające z niepełnosprawności i wyrównuje mikrodeficyty rozwojowe. Zapobiega pojawianiu się zaburzeń o charakterze wtórnym. Poszerza możliwości niepełnosprawnego dziecka i powoduje, że w przyszłości łatwiej będzie ono radzić sobie w szkole.
Niewątpliwym atutem udziału dziecka w zajęciach wczesnego wspomagania w Zespole Szkół Nr 6 Specjalnych jest fakt, iż po ukończeniu etapu przedszkolnego może ono kontynuować naukę w szkole, która posiada bogatą ofertę edukacyjną i terapeutyczną.